کد مطلب:314983 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:168

زیارت حضرت ابوالفضل
چون قرآن در سوره آل عمران، آیه 167 می فرماید: آن افرادی كه در راه خدا شهید شدند زنده و از نزد خدا به آنان رزق و روزی داده می شود پس چه مانعی دارد كه افرادی كه معتقد به ایشان هستند و از آنان تبعیت می نمایند به زیارت ایشان بروند؟

علاوه بر اینكه زیارت كردن شهدای راه خدا مانع عقلی ندارد از طرف پیامبر اسلام و امامان (صلی الله علیهم اجمعین) برای زیارت شهیدان راه خدا دستورهایی صادر شده كه ما به نقل قسمتی از آنها اكتفا می نماییم:

محدث قمی در كتاب: سفینه ی البحار، در لغت زور از كتاب (فرحة العزی) نقل



[ صفحه 556]



می كند كه پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمود: ثواب كسی كه قبور شما را زیارت كند معادل و مساوی با ثواب هفتاد حج است كه بعد از حج واجب به جای آورده باشد و موقعی كه از زیارت شما برگردد به نحوی از گناه خود خارج می شود كه مادرش او را زائیده باشد.

یا علی! مژده باد تو را و دوستان و محبین تو را از آن نعمت و چشم روشنی كه چشمی آن را ندیده و گوش آن را نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نكرده! ولی گروهی از مردمان پست به وجود می آیند كه زوار شما را ملامت و سرزنش می كنند.

كما تعیر الزانیة بزنائها!

آن مردمان از افراد شریر امت من خواهند بود. خدا شفاعت مرا نصیب آنان نكند و وارد حوض كوثر من نشوند! یقول المؤلف: آمین! آمین! آمین.

علامه مجلسی در كتاب بحار از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می كند كه فرمود: كسی كه بعد از وفات من مرا زیارت كند مثل این است كه مرا در حال حیات زیارت كرده باشد. كسی كه دخترم فاطمه را زیارت كند مثل این است كه مرا زیارت كرده باشد كسی كه علی بن ابی طالب (علیه السلام) را زیارت كند مثل این است كه فاطمه را زیارت كرده باشد و كسی كه فرزندان ایشان را زیارت نماید، مثل این است كه خود آنان را زیارت كرده باشد.

نگارنده از این قبیل اخبار و روایات درباره لزوم زیارت قبور مبارك این خاندان با عظمت به قدری فراوان است كه این كتاب را ظرفیت نوشتن آنها نیست. اگر این همه اخبار و روایات هم راجع به زیارت ایشان در كار نبود همین



[ صفحه 557]



معجزات و كشف و كراماتی كه از قبور متبركه آنان به ظهور و بروز می رسد كافی بود كه انسان خود را برای زیارت ایشان موظف بداند.